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Universidad de Oviedo

 

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ARTÍCULO SELECCIONADO

Psicothema

ISSN EDICIÓN EN PAPEL: 0214-9915

2018. Vol. 30, nº 4, pp. 376-381
doi: 10.7334/psicothema2018.101


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DIFFERENCES BETWEEN INDIVIDUALIST AND COLLECTIVIST CULTURES IN EMOTIONAL FACEBOOK USAGE: RELATIONSHIP WITH EMPATHY, SELF-ESTEEM, AND NARCISSISM

 

José Manuel Errasti, Isaac Amigo Vázquez, Manuel Villadangos, and Joaquín Morís

Universidad de Oviedo

Background: Adolescents are one of the groups who most use social networks in an emotional way, to express their own emotions and to empathize with the emotions of others. Although personality factors; namely, empathy, self-esteem, and narcissism appear to play an important role in this usage, the contribution of cultural variables has yet to be examined. The aim of this study is to examine cross-cultural variations in Facebook usage and the relationship of those variations with empathy, self-esteem and narcissistic personality factors. Method: Using a sample of 479 Spanish adolescents (220 females) and 405 Thai adolescents (224 females), the Use of Facebook Questionnaire was applied, and empathy, self-esteem and narcissism personality traits were measured. Results: Findings suggested variations between Thai and Spanish samples at the intra- and inter-cultural level. The Thai sample had higher scores in Affective Empathy but lower scores in Cognitive Empathy, used Facebook more, and engaged in more emotional and empathic expression when using Facebook. Also, results also show interesting differences related with the interaction between gender and country. Conclusions: We discuss the results in relation to Hofstede’s criteria about the differences between Eastern and Western societies. We highlight the need for longitudinal studies about this topic.

Diferencias entre culturas individualistas y colectivas en el uso emocional de Facebook: relación con la empatía, la autoestima y el narcisismo. Antecedentes: los adolescentes son el grupo de población que más usan las redes sociales de forma emocional para expresar sus emociones y para empatizar con las emociones de otros. Mientras que factores de personalidad como empatía, autoestima y narcisismo parecen desempeñar un papel importante en este uso, la contribución de las variables culturales no ha sido examinada. El objetivo de este estudio es examinar variaciones interculturales en el uso de Facebook, y su relación con la empatía, autoestima y narcisismo. Método: usando una muestra de 479 adolescentes españoles (220 mujeres) y 405 adolescentes tailandeses (224 mujeres), se aplicó el Cuestionario de Uso de Facebook y se midieron los rasgos de empatía, autoestima y narcisismo. Resultados: los resultados sugieren variaciones entre las muestras españolas y tailandesas a nivel intra e intercultural. La muestra tailandesa puntuó más alto en Empatía Afectiva, pero más bajo en Empatía Cognitiva, y usó más Facebook expresando emociones y empatía. También se obtuvieron resultados relacionados con la interacción entre sexo y país. Conclusiones: se discuten estos resultados en relación con los criterios de Hofstede acerca de las diferencias entre las sociedades occidentales y orientales. Se destaca la necesidad de estudios longitudinales.

 


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