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 Nada de lo psicológico nos es ajeno
Universidad de Oviedo

 

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ARTÍCULO SELECCIONADO

Psicothema

ISSN EDICIÓN EN PAPEL: 0214-9915

2019. Vol. 31, nº 4, pp. 414-421
doi: 10.7334/psicothema2019.78


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NEEDS AND DEMANDS FOR PSYCHOLOGICAL CARE IN UNIVERSITY STUDENTS

 

Concepción Fernández-Rodríguez1, Tamara Soto-López2, and Marcelino Cuesta1

1 Universidad de Oviedo and 2 Servicio de Salud del Principado de Asturias, Area 1

Background: The interest of universities in promoting healthy habits and offering psychological assistance and treatment is the result of a desire to improve the quality of students’ education and day-to-day lives. An analysis of students’ needs and of the demand for psychological care is a prerequisite for implementing effective interventions. Method: A total of 706 second-year undergraduate students (MDage = 20.2; SD = 2.73) from all branches of knowledge of the University of Oviedo (Spain) were evaluated by means of standardized instruments. Results: Results showed academic conditions to be the principal stressors and no distinctive behaviour profiles were found according to branch of studies; 44.7% showed levels of emotional distress indicative of anxiety and 13.5% of depression. The situations generating the greatest demand for psychological assistance were fear of speaking in public, requesting help regarding personal problems, distancing oneself from worries and emotions, and the promotion of healthy sleeping and eating habits. Conclusions: The prevention and treatment of psychological problems has consistently been shown to be a factor which enhances academic performance. The needs identified, shared by other university populations, underline the importance of providing specific psychological care in the university context.

Necesidades y demandas de atención psicológica en estudiantes universitarios. Antecedentes: el interés de las universidades en promover hábitos saludables y ofrecer asesoramiento y tratamiento psicológico responde a la preocupación por mejorar la calidad de la enseñanza y de la vida cotidiana de los estudiantes. El análisis de necesidades y demandas de atención psicológica se plantea como condición previa para implementar actuaciones efectivas. Método: setecientos seis alumnos (MDedad = 20.2 años; SD = 2.73) de 2ª curso de Grado de todas las ramas de conocimiento de la Universidad de Oviedo (España) fueron evaluados mediante instrumentos estandarizados. Resultados: las condiciones académicas resultaron ser los principales estresores y no se identificó un perfil de dificultades distintivo según la rama de estudios. Un 44,7% presentaron malestar emocional indicativo de ansiedad y un 13,5% de depresión. Las situaciones que mayor demanda de atención psicológica generan son miedo a hablar en público, solicitar ayuda en relación con los problemas personales, tomar distancia de las preocupaciones y emociones, y la promoción de hábitos de sueño y alimentación. Conclusiones: la prevención y tratamiento de los problemas psicológicos se señala reiteradamente como factor promotor del rendimiento académico. Las necesidades identificadas, compartidas con otras poblaciones universitarias, justifican la conveniencia de proporcionar atención psicológica específica en el contexto universitario.

 


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