Regresar a la Home
Google Scholar
 Nada de lo psicológico nos es ajeno
Universidad de Oviedo

 

Aviso Legal y Política de Privacidad

 

Política de Cookies

ARTÍCULO SELECCIONADO

Psicothema

ISSN EDICIÓN EN PAPEL: 0214-9915

2019. Vol. 31, nº 4, pp. 465-474
doi: 10.7334/psicothema2019.102


Compartir    Ver PDF

  

INVARIANCE OF SPANISH VERSION OF SEXUAL DOUBLE STANDARD SCALE ACROSS SEX, AGE, AND EDUCATION LEVEL

 

Ana Álvarez-Muelas1, Carmen Gómez-Berrocal1, Pablo Vallejo-Medina2, and Juan Carlos Sierra1

1 Universidad de Granada and 2 Fundación Universitaria Konrad Lorenz (Colombia)

Background: The Sexual Double Standard Scale (SDSS) is one of the most widely-used scales for evaluating the Sexual Double Standard (SDS) and the Spanish version of the scale displays adequate psychometric properties in the adult Spanish population.  The aim of this study is to examine the factorial invariance and differential item functioning (DIF) of the Spanish version according to sex, education level, and age, with the objective of describing and comparing SDS based on these variables. Method: A sample of 3,838 heterosexual participants was used (1,908 men and 1,930 women) between the ages of 18 and 90. Results: The results showed that the factorial structure of the SDSS is invariant in terms of sex and education level; with none of these items displaying DIF. Only items 11 and 14 display DIF in terms of age and, therefore, it is recommended that these items be excluded when making comparisons between age ranges. The association of SDSS with sex, education level, and age follows the expected results. Conclusions: The Spanish version of the SDSS is invariant and, as a consequence, can be used in different types of samples.

Invarianza de la versión española de la Sexual Double Standard Scale por sexo, edad y nivel educativo. Antecedentes: la Sexual Double Standard Scale (SDSS) es una de las escalas más empleadas para evaluar el doble estándar sexual (DES) y la versión española presenta adecuadas propiedades psicométricas en población adulta. El objetivo de este estudio es estudiar la invarianza factorial y el funcionamiento diferencial de los ítems (DIF) de la versión en español según sexo, nivel de estudios y edad, con la finalidad de describir y comparar el DES en función de estas variables. Método: se empleó una muestra de 3.838 heterosexuales (1.908 hombres y 1.930 mujeres) entre 18 y 90 años de edad. Resultados: los resultados obtenidos muestran que la estructura factorial de la SDSS es invariante por sexo y nivel educativo, no presentando DIF ninguno de sus ítems. Solo los ítems 11 y 14 presentan DIF en función de la edad, por lo que se recomienda su eliminación en el caso de hacer comparaciones entre grupos etarios. La asociación del SDSS con el sexo, nivel de estudios y edad sigue los resultados esperados. Conclusiones: la versión española de la SDSS es invariante, por lo que se puede emplear en diferentes tipos de muestra.

 


Ver PDF
 

Regresar a la Home Buscar en la página Contacta con nosotros Regresar a la Home